© Amnesty International
Email Action

Südafrika: Nonhle Mbuthuma in Gefahr

Minenprojekt bedeutet Gefahr für Umwelt und 5.000 Menschen

"Wenn man uns unser Land wegnimmt, verlieren wir unsere Identität."

Menschenrechtsverteidigerin Nonhle Mbuthuma wehrt sich gegen die Errichtung einer Mine auf dem Land ihrer Familie. Das Bergbauunternehmen Transworld Energy and Mineral Resources (TEM) will in der Provinz Pondoland Titan abbauen.

Auf dem Land, wo die Mine entstehen soll, leben traditionell etwa 5.000 Amadiba. Sollte die Mine genehmigt werden, würden sie ihre Häuser und ihre Existenzgrundlage verlieren und müssten ihre traditionelle Lebensweise aufgeben. Die Errichtung der Mine hätte zudem katastrophale Folgen für die Umwelt.

Um dies zu verhindern, hat Nonhle Mbuthuma gemeinsam mit anderen Mitgliedern ihres Volkes das Amadiba Crisis Committee gegründet. Sie führt den Widerstand gegen das Bergbauunternehmen an und wird seit der Gründung des Amadiba Crisis Committee ständig eingeschüchtert und bedroht.

2016 wurde einer ihrer Mitstreiter*innen erschossen. Nonhle Mbuthuma steht ebenfalls auf einer "Todesliste". Einen versuchten Anschlag hat sie zum Glück überlebt. Trotzdem will sie nicht aufgeben und weiter ihr Land verteidigen: "Es gehörte meiner Großmutter, die es wiederum von ihren Großeltern geerbt hat. Was soll ich denn meinen Kindern hinterlassen?"

Fordere Nonhles Schutz und Ende des Minenprojekts!

Musterbrief

Fax: (+43 / 1) 320 64 93 51
E-Mail: vienna.bilateral@dirco.gov.za

Inhalt

Nonhle Mbuthuma is a South African human rights defender who works on land and environmental rights in Pondoland. In 2007, Nonhle together with other community members founded the Amadiba Crisis Committee (ACC), a group which brings together individuals from the five villages in Pondoland to campaign against a proposed mining project.

An Australian mining company, Mineral Commodities (MRC), through its South African subsidiary Transworld Energy, has been actively seeking a licence to mine titanium in the Amadiba community. If the South African government grants MRC the license to mine, Nonhle and the Amadiba community may lose not only their right to land but also their right to livelihoods.

Due to her work, Nonhle Mbuthuma has been threatened, harassed and intimidated by unknown people. She has survived an assassination attempt but continues to receive threatening anonymous calls. In March 2016, the Chairperson of the ACC Sikhosipho “Bazooka” Radebe was shot dead by unknown gunmen.

I call on you to guarantee Nonhle Mbuthuma’s safety and ensure she is protected from harassment and intimidation. Please investigate the threats and intimidation against Nonhle, make public the investigation findings and ensure anyone found responsible is brought to justice in trials that meet international fair trial standards.

Furthermore, I urge you to respect the right of the Amadiba community to free, prior and informed consent regarding the granting of mining rights to any company and to ensure the community is consulted.

Sincerely,

Actions - jetzt mitmachen!